Aamulla jatkoimme matkaa, matkalaukut lastattiin jälleen bussin katolle, päivän aikana tarvittavat tavarat mukaan reppuihin ja suunta Tuleariin ruokakauppaan, josta ostimme retkieväitä: leipää, makkaraa, jogurttia ja hedelmiä.

Matkalla Tulearista Isaloon näimme erilaisia apinanleipäpuita - baobabeja - ja hämäkäkkipuita, Madagaskarin alkuperäislajeja. Madagaskarilla on runsaan oman alkuperäisen lajiston lisäksi runsaasti, jopa haitallisesti, vieraslajeja. Vieraslajit vievät tilaa alkuperäisiltä lajeilta ja leviävät ihan haitaksi asti. Esimerkiksi kaktusviikunalla ei ole luontaisia vihollisia. Maisemat olivat tässä osassa maata kuivaa ja ruohikkoista, yksittäistä puita ja harvakseltaan pensaita. Pysähdyimme katselemaan paikallisia hautoja, ja kuulimme eri heimojen hautaustavoista, seurasimme yhden kylän toripäivää ja ihastelimme niityllä lenteleviä perhosia. Matkalla ohitimme myös safiirikaivoskaupunkeja, joissa oli liikkeellä paljon nuoria miehiä, kaivoksissa työskenteleviä.

Retkieväät nautimme luonnonpuiston picknik-paikalla, jossa oli hyvät penkit varjossa ja WC-mahdollisuus ja roskakorit. Ihan tavallinen ”nuotiopaikka” siis. Tässä luontopuistossa kuljimme luontopolkua oppaan kanssa, kohtasimme liskoja, lääkekasveja, lintuja, perhosia ja lopulta ensimmäiset puoliapinat. Jouduimme poistumaan polulta kuivapohjaiseen risukkoisilla ja oppaat veivät meidät katselemaan kauniita lakkisifakoja.

Lakkisifakojen jälkeen matka jatkui kohti Isalon kansallispuistoa, maisemat muuttuivat ja näkyi upeita, värikkäitä, eroosion muovaamia hiekkakivikalliota ja -vuoria. Eri värit muodostuvat eri mineraaleista, ja limetinvihreä väri kiven pinnalla kasvavasta sammalesta.

Isalon hotellimme huoneet olivat safarityyliin telttoja, kylpyhuoneessa oli myös ulkosuihku, ja hotellissa sähkö tuotettiin aggregaatilla, ja oli siksi päällä vain pari tuntia aamulla ja illalla. Puhelimen lataaminen ja wi-fi-yhteys piti ajoittaa sähköihin. Yöllä taskulamppu oli tarpeen.

Seuraavana päivänä suuntasimme Isalon kansallispuistoon, haimme oppaat mukaan läheisestä kaupungista. Bussilla emme päässeet aivan parkkipaikalle asti, vaikka taitava kuljettajamme ylittikin pienen joen hyvin, seuraava ylämäki sateen kuluttamine railoineen oli bussille liikaa. Puistossa patikoimme ensin oppaiden johdolla ylös hiekkakivivuorille, kuulimme lisää hautaustavoista ja ihastelimme eläimistöä ja maisemia. Opas kuvasi näkymää ylpeänä Madagaskarin Coloradoksi.

Ryhmämme jakaantui kahteen osaan, osa palasi samaa, helpompaa reittiä takaisin bussille ja osa jatkoi rankempaa reittiä vuoristoon, maisemat olivat huikeat. Laskeuduimme pienen vesiputouksen alla olevaan suvantoon kahlailemaan ja yksi meistä kävi uimassakin. Reitti oli upea, mutta vaikeakulkuinen ja vaikka polulla oli myös portaita, olivat portaat erikorkuisia, ja oli syytä keskittyä jokaiseen askeleeseen. Reitin lopussa oli vielä 400 raskasta porrasta laskeuduttavana ennen kuin olimme perillä tämän puiston grillipaikalla, jossa loput ryhmästä ja grillilounas odotti meitä.