2BD77ED2-583F-400B-ACE6-6100E73ABA5F.jpg

 Viime viikonloppuna tarvitsin neuleen automatkalle Tornioon, aloitin pipon ystävänpäivävaihdossa saamastani ihanasta merino-silkki DK:sta. Näitä pitsipipoja olen neulonut kymmeniä, ison osan olen antanut hyväntekeväisyyteen, kun kaikille sukulaisille, tuttaville ja harrastusten ohjaajille olin jo antanut. Tämä malli istuu hyvin päähän ja olen jopa nähnyt neulomiani pipoja käytössä. 

Kuvan ottoa varten löysin etupihalta vielä pienen määrän lunta (varjossa takapihalla ja keskipihan isoissa aurauskasoissa lunta on vielä jonkin verran, mutta etupihalla aamuauringon puolella ei enää.

Päärynäpuun oksa alkoi kukkimaan maljakossa.

4014D895-C3F0-443A-A1F1-EA4DFD80740E.jpg

Penni kirjoistasi -blogisti oli löytänyt Instagrammista Bookishconnections-haasteen ja haastoi muitakin mukaan. Hauskaahan näihin on vastailla

Bookish Connections -haaste

Genre, johon et halua tarttua?

Minä en välitä lukea realistista raa`an väkivallan kuvausta, joten monet pohjoismaisen dekkarisarjat ovat jääneet yhteen keskenjääneeseen kirjaan. Tiedän elämän nurjalta puolesta sen verran hyvin, etten halua vapaa-ajallani lukea yksityiskohtaisia kuvauksia väkivallasta, raiskauksista, vatsasta valuvista suolista ym. Kirjan ei tarvitse olla aiheeltaan kevyt, mutta ei kiitos liialle raakuudellaan. Scifi ei myöskään ole ollut minun juttuni. 
 

Kirjahyllysi kirja, jonka lukemattomuutta häpeät?

En tiedä hävettävänä mikään, mutta Seitsemää veljestä en ole romaanina lukenut. Olen tyytynyt Koiramäki-versioon, koulukirjojen ketkelmiin, TV-teatterin muinaiseen sarjaan. Osaan kirjan runoja ja lauluja ulkoa, tiedän tapahtumat ja tunnen sitaatit ja lentävät lauseet, mutta romaania en ole lukenut. Arthur Conan Doylen Sherlock Holmesin kootut kertomukset on minullakin lukematta, sain pokkarina joululahjaksi pari vuotta sitten, pitäisiköhän tästä pitää yhteislukeminen (vrt yhteisneulonta)

 

Pahin lukemiseen liittyvä tapasi?

Minulla on joskus tapana laskea kirja avonaisena pöydälle, kuulemma sidokset kärsivät. Pitäisi varmaan käyttää kirjanmerkkiä. Serkun naapurintyttö kerran rähjäsi minulle tästä, vaikka alassuin laskettu kirja oli ihan minun omani eikä hänen.

 

Luetko takakannen?

Useimmiten. Jos on osa jostain sarjasta, jonka luen joka tapauksessa, en välttämättä lue takakannen tekstiä. Monta kertaa olen pettynyt, kun teos ei ole ollut niin hauska kuin takakannen mainosteksti on antanut olettaa. 

 

Kallein kirja kirjahyllyssäsi?

Vaikea kysymys, en muista hintoja. Varmaan joku opiskeluaikaisten kurssikirja, joka on vielä käsikirjana kirjahyllyssä.

 

Ostatko kirjoja käytettynä?

Sekä ostan kirpparilta että hyödynnäm kirjaston kiertätyshyllyä. Myös myyn kirpparilla ja vien siihen kierrätyshyllyyn. Bookcrossing olisi kivaa, mutta hankalaa näin pandemia-aikana.